top of page
חיפוש

זירוז לידה והשראת לידה

זירוז נעשה על מנת לקדם לידה אחרי הופעת סימני לידה, כאשר כבר יש צירים או ירידת מים, בכל שלב בלידה ניתן לבצע זירוז. השראת לידה נעשית כאשר יש סיבה רפואית וצורך ללדת אבל אין שום סימן לידה

ולכן השראת לידה יכולה לקחת אפילו מס׳ ימים.

השלב הראשון הוא לייצר תנאים להתחלת לידה. הכלי שבו יבחרו יהיה בהתאם למצב הצוואר רחם, צוואר סגור ואחורי זקוק קודם כל לריכוך ולכן לרוב יתחילו בפרופס כדי לרכך את הצוואר ורק אז יכניסו בלון. הפרופס יכול להספיק גם לבד ללא עוד התערבות, כמו כל כלי אחר להשראת לידה/זירוז. לעיתים הוא מייצר צירים ופתיחה ואז אין צורך בבלון ולעיתים לא.

בלון- קטטר שמנפחים במים בתוך צוואר הרחם אשר מייצר לחץ מכני.

הלחץ עצמו יכול לעודד הפרשת הורמונים שיכולים לייצר צירים והוא גם מייצר פתיחה. הבלון בדרכ נפלט בעצמו כאשר יש פתיחה של 3 ס״מ, טווח הזמן שכלים אלו יכולים להשפיע נע בין שעות בודדות לימים שלמים.


מכיוון שרוצים לנצל את המומנטום של כל אחד מהכלים הללו, לרוב השלב הבא יהיה פיטוצין. כאשר כבר יש תנאים טובים של פתיחה ומחיקה וצוואר רך יותר, ניתן להתחיל לייצר צירים ע״י מתן פיטוצין בעירוי, כאשר

בשלב הזה היולדת כבר נכנסת לחדר לידה ותהיה מנוטרת לאורך כל הלידה.

לרוב, פרופס ובלון ניתנים במחלקה וזה יתרון נהדר מכיוון שהיולדת עדיין חופשייה להסתובב, לנוח, להתקלח לאכול ולשתות כרצונה, לעומת חדר לידה בו המטרה היא ללדת כמה שיותר מהר, פחות סבלני, ניטור רציף ובמידה ונעזרים בפיטוצין שיכול להגביל תנועתיות ואת היכולת להעזר במקלחת, ועשוי להוביל לאפידורל בשלב מוקדם יותר.


השימוש באפידורל בעת זירוז/השראת לידה שנוי במחלוקת.

מצד אחד, הצוות לא רוצה שהיולדת תסבול יותר מדי ולכן יתכן וימליצו להעזר באפידורל בשלב מוקדם

מצד שני, שימוש באפידורל בשלב מוקדם יכול לעודד שימוש מופרז ומהיר מדי בפיטוצין.

אם היולדת גם ככה לא חשה כאב אז האצבע יותר קלה על ההדק ויעלו את המינון לפי תיזמון ולא לפי תחושת היולדת, יולדת יכולה להיות עם אפידורל המון שעות בחוסר תנועה וגם זה חיסרון.

אפידורל לרוב גם מוביל ליותר בדיקות ואגינליות מכיון שהיולדת לא כאובה, ויכול להוביל ליותר זיהומים.

ליולדת עם אפידורל מרוקנים שתן ע״י קטטר קבוע או חד פעמי וגם לכך יכולות להיות השלכות של זיהומים, קושי במתן שתן אחרי הלידה ועוד….


אם את מעוניינת בלידה טבעית, תזכרי שזה אפשרי. כדאי להערך מראש במלווים שיכולים לסייע לך בהקלה על כאב וקידום לידה. מכשיר טנס, בקבוק מים חמים ג׳וד (אין צורך בחשמל/מיקרו), המון מנוחה, אוכל ושתייה. שימוש במים חמים- יתכן שהצוות לא יאהב את הבקשה מכיוון שבחלק מהבתי חולים מנתקים את הפיטוצין כאשר את נכנסת למקלחת ואז צריך להתחיל את המינון מהתחלה כל פעם. אבל ההפסקה הזאת עשויה לתת לך מנוחה קטנה וההקלה של המקלחת יכולה לתת לך עוד בוסט של כוחות להמשיך ללא אפידורל

במידה והינך מעוניינת באפידורל אבל רוצה למשוך כמה שיותר בלי, אותן הנחיות כמו ללידה ללא משככים.

יש יתרונות לכך שהגוף חש כאב הכאב מפריש הורמונים שטובים ללידה ויעזרו לגוף לפתח לידה מהר מהר יותר וטוב יותר, כל עוד הצירים נסבלים ואת חשה טוב, המשיכי בלי אפידורל, כמובן שלאפידורל יש יתרונות מעבר להקלה על כאב כמו הקלה רגשית ומתן מנוחה… לכן סמכי על עצמך ועל הצורך האישי שלך, רק את מחליטה מה נכון לך.


מאחלת לך הריון מאוזן ולידה קלה!









236 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page