top of page
חיפוש

איך הופכים תינוק במנח עכוז למנח ראש?

לרוב זו תהיה הפתעה גמורה שלא ממש תכננו או חשבנו שתקרה לנו, ואז פתאום זורקים לנו תקבעי היפוך בבית חולים ותקבעי תאריך לקיסרי.

אבל רגע, מה? מי? מו?

פתאום בשבוע מתקדם מאוד את מוצאת את עצמך הופכת ספרי תורה, בודקת מזוזות, שותה מי סטף ואפילו עומדת על הראש…. כי מי מבין יותר ב״איך משנים מנח עכוז?״ מאשר ד״ר גוגל או ד״ר המלצות בפייסבוק?

מהר מאוד את מוצאת את עצמך בשבוע 36 חוקרת מנהגים מפוקפקים ושיטות היפוך ״טבעיות״ כמו פנס ומוזיקה בנרתיק.


אז נראה לי שהגיע הזמן שנעשה קצת סדר בטירוף,

האם זה בכלל תלוי בי?

איך מטפלים במנח עכוז?

מי עושה היפוך עובר?

ומה ההבדל בין מצג עכוז למנח עכוז?

ושאלה פילוסופית אחת שאני רוצה לחלוק איתכן...


נתחיל במספרים, סטטיסטית רק 3-4% מהתינוקות יהיו במצג/מנח עכוז, למרות שכאשר את מתחילה לברר על זה, נשמע שלחצי עולם היה מנח עכוז. האמונה הרווחת היא שלתינוק יש מלא זמן להתהפך, בגדול זה נכון, כי יש לו את כל הזמן עד רגע הלידה אבל בתכלס, בשבוע 30 המשקל של הגולגולת ועמוד השידרה, אמורים למשוך את הראש למטה בעזרת כוח הכבידה.

זה לא משהו שמדברים עליו ולצערנו גם לא מלמדים או מסבירים זאת לאנשי רפואה מה שגורם לזה שיגידו לך שיש לך מלא זמן, שאין לחץ…. אבל כשהגעת לשבוע 36 והתינוק לא התהפך אז כבר אין לך זמן ויש לחץ,

בשבוע 30 יש המון זמן לעשות הרבה דברים טובים ויעילים שיכולים לעזור לך ולתינוק לשדרג תנאים.


מנחים ברחם
סוגי מנחים ברחם


רגע, אבל למה בכלל זה קורה ? מה גורם לתינוק להיות במנח עכוז?


חוסר במקום באגן וברחם

ברוב המוחלט של המקרים התשובה היא פשוט חוסר במקום באגן וברחם, חוסר במקום שלעיתים משולב עם מיעוט מי שפיר, הוא זה שיגרום לתינוק להיות בצפיפות ולא תהיה לו את האפשרות לכופף את הראש ואז להתהפך או שאין מספיק מקום בחלק התחתון של האגן והרחם ובידיעה שאין מקום לראש שהוא החלק הכי גדול של התינוק, הוא בוחר איבר יותר קטן- הטוסיק שלו, שיהיה למטה.


שילייה נמוכה קרובה לצוואר הרחם

באופן כללי מיקום השילייה לא משנה למנח של התינוק, אבל כאשר השילייה נמצאת מאוד נמוך בקרבת צווואר הרחם, היא בעצם תופסת מקום באיזור שהראש אמור לרדת אליו. ואז התינוק יבחר לעשות את מה שנכון יותר בשבילו על מנת להיוולד ביתר קלות, לשים איבר אחר קטן יותר בהתאם למקום שיש…. התינוק לא מסכן את עצמו בבחירה הזאת. מנח עכוז הוא מנח לידה אופטימלי ואפשר ללדת כך ללא אחוזי סיכון גבוהים יותר לעומת מצג ראש, לא כל מנחי העכוז הם אופטימליים אך הרוב כן.


מבנה רחם

לעיתים מבנה הרחם ישפיע על המרחב והמקום שיש לתינוק. למשל מחיצה, רחם חד/דו קרני….. במקרים אלה יש יותר סיכוי למנח עכוז אך לא בהכרח


מיעוט מי שפיר

מי השפיר ממלאים את שק ההריון וכמות תקינה של מים בעצם מייצרת מרחב גדול יותר לתינוק ובהתאם הוא יוכל לנוע יותר בחופשיות ולשפר את המנח שלו. מיעוט מים מצמצם את המרחב ועשוי להגביל את יכולת התנועה של התינוק.


מנח אופטימלי שנכון לתינוק

מתוך כל התינוקות שבעכוז יש אחוז, מאוד קטן אבל חשוב, של תינוקות שמעוניינים להיות בעכוז מתוך בחירה ולא מתוך חוסר ודווקא להפוך אותם נגד רצונם בהיפוך חיצוני עשוי לפגוע בסיכוי שלהם להיוולד ואגינלית (אלא אם האמא תבחר ללדת בקיסרי במידה והתינוק לא יתהפך)



מה אפשר לעשות ?


אחרי שפרסנו את הסיבות העיקריות שבגללן תינוק יהיה במנח עכוז, אפשר להתחיל להבין את האפשרויות שעומדות בפנייך כדי לעזור לתינוק לעבור למנח ראש.

כמו שאמרנו ברוב המוחלט של המקרים הסיבה למנח עכוז היא פשוט חוסר במקום באגן וברחם מה שאומר שאם איכשהו נצליח לייצר עוד מקום לתינוק הוא יצליח להתהפך לבד.


אז איך עושים מקום? מה יעשה עוד מרחב לתינוק?

הרחם שלנו היא שריר והיא מוקפת במלא ריקמה רכה שזה שרירים, רצועות ורקמת חיבור מכל עבר

אם השריר שלי תפוס או כאוב….. מה הייתי עושה?

מה הייתי עושה אם חזרתי מאימון וכואב לי כל הגוף למשל?

עיסוי, מנוחה, אמבטיה טובה, מורידה עומס ואולי מבטלת את השיעור TRX מחר בבוקר אבל מצד שני אולי אצא להליכה קלה להניע את הגוף ללא מאמץ רציני ושותה הרבה נוזלים, כל אלה יעזרו לריקמה שלי להתרכך ולהתארך, אם הריקמה שעוטפת את הרחם שלי תתרכך ותהיה רפויה יותר זה ישפיע על המרחב שיש בתוך הרחם ולתינוק שלי יהיה יותר מקום. ההרפיה תאפשר לתינוק ותיתן לו את ההזדמנות להשתחרר ממה שתוקע אותו או חוסם לו את היכולת לכופף את הראש ולהתהפך.


אז זה כ״כ פשוט? עיסוי אמבטיות ושתייה של נוזלים?


כן!! מעל ל 90% מהתינוקות יתהפכו אם נעשה את הדברים הנכונים (ואם בא לך גם לשתות מי סטף, עשי זאת) תינוק שיש לו מספיק מרחב ברחם יצליח לזוז יותר, תנועה ותזוזה ברחם היא צורך התפתחותי מאוד חשוב לתינוק. תינוקות שזזים בחופשיות ברחם מקבלים יותר גירוי לשלד, שרירים ועצבים. זה יעודד אותם להיות במנח ראש אבל יותר חשוב מזה, זה גם יעזור להם להיות כמה שיותר מעוגלים. תינוקות שואפים להיות הכי מעוגלים ומכופפים שאפשר מכיוון שזה מאפשר להם להיוולד ביתר קלות. ראש מכופף, סנטר לכיוון החזה, יעזור לתינוק לעבור בתעלה כאשר הוא מציג את הקוטר הכי קטן שהראש שלו מסוגל להציג.

אחרי הלידה, הגירוי והתנועה שהיו לתינוק ברחם, הם אלה שיעזרו לו לינוק/לאכול, להירדם בנינוחות, לזחול, ללכת וכו….


רגע! חזרה לאחוז הקטן של תינוקות במנח עכוז שרוצים ו/או צריכים להיות בעכוז ולא מעוניינים לעבור למנח ראש, מה איתם?

זאת שאלה פילוסופית מאוד מעניינת... לצערנו היום בישראל לא מעודדים לידות עכוז, זה אפשרי, אבל לא מקובל ודורש המון נחישות מצד היולדת וזה לרוב ילווה בהפחדות ואיומים על אף שלידות עכוז הן חלק מהנורמה והן מקובלות בהרבה מקומות בעולם ולא נחשבות יותר מסוכנות.

אז מה עושים במקרה שתינוק לא מתהפך לבד אפילו שעשינו כל מה שאפשר כדי לשדרג לו תנאים? התשובה היא היפוך חיצוני. היפוך חיצוני הוא הליך מקובל שבו רופא הופך את התינוק בעודו ברחם

יש סיכונים בהיפוך חיצוני ולכן נעשה זאת אך ורק בבית חולים.

הסיכונים הנפוצים ביותר הם התפתחות של לידה, לכן ההמלצה היא לעשות היפוך בשבוע מתקדם מספיק שלא יסכן את התינוק סביב 36/37.

ירידת מים, הפעולה של ההיפוך היא פעולה אגרסיבית שעשויה לגרום לפקיעת מים. במידה וירדו המים בהיפוך, אם התינוק עדיין בעכוז ימליצו על קיסרי או לידת עכוז (נדיר). אם הצליחו להפוך וירדו המים, אפשר להמשיך ללידה ואגינלית.

מצוקה עוברית, תינוק יכול להיכנס למצוקה מעצם הפעלת כוח חיצוני בניסיון ההיפוך או מההיפוך עצמו שיכול לגרום למצוקה בעקבות השפעה על חבל הטבור ו/או השילייה. לכן אישה תמיד תהיה מנוטרת בזמן ואחרי ההיפוך כדי לוודא שאמא והתינוק מרגישים טוב.


לסיכום


אם התינוק שלך עדיין במנח עכוז בשבוע 30 או עבר למנח עכוז אחרי שבוע 30, ככל שתקדימי לפעול כך יעלה הסיכוי שהתינוק יתהפך לבד.

הדברים הכי טובים ויעילים שאפשר לעשות כדי לעזור לתינוק לבחור להתהפך לבד ולשפר את התנאים שלך:

טיפול איקוויליבריו - איזון אגן ורחם

עיסוי בטן עצמי כל יום למשך 5 דקות. לינק לסרטון הדרכה https://youtu.be/WEn1eg4IQ4g

הורדת עומס ופעילות גופנית, אפשר לעבור להליכות קלות

אמבטיות/מקלחות חמות

מנוחה ושינה טובה

לשתות 3-4 ליטר מים ביום

תרגילים של ספינינג בייביס כל יום בבית (תרגילים שעוזרים לרכך את הריקמה, להאריך רצועות ולייצר עוד מרחב באגן וברחם)


*כל אלה גם יעזרו לך להריון נוח יותר, הקלה על כאבים ולידה קלה יותר. ניתן לעשות את כל ההמלצות משבוע 20 ועד הלידה בלי קשר למנח של התינוק. תוספת מרחב תעשה טוב לכל תינוק וכל אמא, תעודד תמיד ראש למטה ואם הראש כבר למטה זה יעודד אותו להישאר למטה ולהיות כפוף יותר ויותר, מה שיוביל ללידה קלה יותר.


מאחלת לך הריון מאוזן ולידה קלה.


28 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page